//
you're reading...
Syarah Riyadhush Shalihin

Hadits No. 19


Dari Zir bin Hubaisy, katanya: “Saya mendatangi Shafwan bin ‘Assal perlu menanyakan soal mengusap dua buah sepatu khuf (but). Shafwan berkata: “Apakah yang menyebabkan engkau datang ini, hai Zir?” Saya menjawab: “Kerana ingin mencari ilmu pengetahuan.” Ia berkata lagi: “Sesungguhnya para malaikat itu sama meletakkan sayap-sayapnya – yakni berhenti terbang dan ingin pula mendengarkan ilmu atau kerana tunduk menghormat – kepada Orang yang menuntut ilmu, kerana redha dengan apa yang dicarinya.”

Saya berkata: “Sebenarnya saya sudah tergerak dalam hatiku akan mengusap di atas dua buah sepatu khuf itu sehabis buang air besar atau kecil. Engkau adalah termasuk salah seorang sahabat Nabi , maka dari itu saya datang ini untuk menanyakannya kepadamu. Apakah engkau pernah mendengar beliau menyebutkan persoalan mengusap sepatu khuf itu daripadanya?” Shafwan menjawab: “Ia pernah. Rasulullah menyuruh kita semua, jikalau kita sedang dalam berpergian, supaya kita jangan melepaskan sepatu khuf kita selama tiga hari dengan malamnya sekali, kecuali jikalau kita terkena janabah, tetapi kalau hanya kerana membuang air besar atau kecil atau kerana sehabis tidur, bolehlah tidak usah dilepaskan.”

Saya berkata lagi: “Apakah engkau pernah mendengar beliau menyebutkan persoalan cinta?” Dia menjawab: “Ya pernah. Pada suatu ketika kita bersama dengan Rasulullah dalam berpergian. Di kala kita berada di sisinya itu, tiba-tiba ada seorang a’rab (orang Arab dari pergunungan) memanggil beliau itu dengan suara yang keras sekali, katanya: “Hai Muhammad.” Rasulullah menjawabnya dengan suara yang sekeras suaranya itu pula: “Mari ke mari”. Saya berkata pada orang a’rab tadi: “Celaka engkau ini, perlahankanlah suaramu, sebab engkau ini benar-benar ada di sisi Nabi ,sedangkan aku dilarang semacam ini – yakni bersuara keras-keras di hadapannya-. “Orang a’rab itu berkata: “Demi Allah, saya tidak akan memperlahankan suaraku.” Kemudian ia berkata kepada Nabi .: “Ada orang mencintai sesuatu golongan, tetapi ia tidak dapat menyamai mereka – dalam hal amal perbuatannya serta cara mencari kesempurnaan kehidupan dunia dan akhiratnya. Nabi menjawab: “Seseorang itu dapat menyertai orang yang dicintai olehnya esok pada hari kiamat.” Tidak henti-hentinya beliau memberitahukan apa saja kepada kita, sehingga akhirnya menyebutkan bahawa di arah barat itu ada sebuah pintu yang perjalanan luasnya yakni sekiranya seseorang yang berkenderaan berjalan hendak menempuh jarak luasnya itu, maka jarak antara dua hujung pintu tadi adalah sejauh empat puluh atau tujuh puluh tahun.”

Salah seorang yang meriwayatkan Hadis ini iaitu Sufyan mengatakan: “Di arah Syam pintu itu dijadikan oleh Allah Ta’ala sejak hari Dia menciptakan semua langit dan bumi, senantiasa terbuka untuk taubat, tidak pernah ditutup sehingga terbitlah matahari dari sebelah barat yakni dari dalam pintu tadi.”

PENGESAHAN HADITS

Diriwayatkan oleh Imam Tirmidzi (3535 & 3536), Ibnu Majah[4070].

KANDUNGAN HADITS

1. Pembasuhan ke dua sepatu sudah mewakili pembasuhan ke dua kaki dalam Wudhu kecuali mandi dari hadats besar seperti : Janabat, Haid, Nifas.

2. Beradab sopan santun ketika bersama para ulama dan merendahkan suara ketika dalam majelis.

3. Mengajarkan orang jahil tentang adab sopan santun.

4. Berteman dengan orang-orang baik dan mencintai mereka.

5. Keluasan rahmat Alloh dan Dia menerima taubat HambaNya.

6. Perintah untuk segera bertobat, berinstropeksi diri dan kembali kepada Alloh Sebelum datangnya hari yang penyesalan tidak lagi berarti.

7. Anjuran Menuntut Ilmu.

8. Perintah Kepada Orang mukallaf agar bertanya kepada orang yang berilmu tentang apa yang tidak mengerti perihal masalah agama.

9. Seorang penuntut ilmu harus menanyakan kepada orang yang berilmu tentang dalil dari apa yang ditanyakannya.

10. Diperbolehkan mengusap Khuff dan masa berlakunya 3 hari 3 malam bagi musafir dan 1 hari 1 malam bagi orang mukmin.

About Abu Fathan As Salafy

Anak Yang Tampan

Discussion

No comments yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: